Min datter vil pludselig kun ammes?

27. september 2010

Alder:
9 mdr.

Min datter vil pludselig kun ammes?

Hej Helen.

Jeg har et problem. Min datter nægter at spise grød. Hun er i dag knap 9 måneder.

Da hun var godt 4 måneder gammel startede jeg stille og roligt med at give hende risgrød til frokosttid. Hun nægtede at spise den hjemmelavede, så derfor blev det den købte, som så skulle tilsættes frugt for at søde den tilstrækkelig for at ”damen” ville spise den. Da hun havde vænnede sig til dette måltid, begyndte hun at få grøntsagsmos til aftensmad, som faldt i god smag. Da hun var vel 6½ måned, begyndte hun at få tilbudt og spiste havregrød (igen den købte). Resten af dagen er hun blevet ammet.

Hendes dag kunne se således ud:
6.30 Vågner. Ammes
7.30 Spiser en kvart til en halv portion havregrød. Lidt vand af kop. Ammes
8.30 Puttes således at hun sover 2 timer efter hun er vågnet.
Sover så 2-3 timer. (Kan vågne efter 45 min, og jeg triller så med barnevognen så hun sover videre)
11.30 Spiser en halv til hel portion grød iblandet lidt sveskegrød og frugtmos. Lidt vand af kop. Ammes.
13.30-14. Ammes og puttes. Sover typisk 45 min
Vågner. Ammes
Vågne i ca. 2 timer
Ammes. Puttes
Sover 45 min.
Ca. 17.30 spiser ¾-helt glas grøntsagsmos. Vand af kop. Ammes.
19.30 Ammes og godnat (bliver lagt i sin seng og pylrer lidt. Falder i søvn. Andre gange kan hun ikke helt finde roen og jeg ammer hende så til ro, og hun lægger sig så til at sove).

Natten:
Vågner kl. 01. Ammes og puttes.
6.30 Vågner til dagen.

Den sidste tid og nu:

I slutningen af august (knap 8 måneder) er vi taget på varmeferie. Det er rigtig varmt. Min datter gider ikke rigtig spise hverken morgengrød eller frokostgrød. Spiser et glas grøntsagsmos til aften. Bliver i stedet ammet. Hun bliver forkølet, som vækker hende urolig om natten, og hun bliver ammet i søvn. Det er måske 4 gange om natten, hvor hun spiser pænt.

Om dagen er hun glad og virker tilfreds og sover som hun plejer. Lige siden er hun vågent om natten og blevet ammet, og har spist mindre og mindre ”fast føde”. Når hun har spist grød, har det været med et stykke legetøj i hånden, og vi har så kunne smutte mad ind. Ellers har hun viftet med hænderne og bidt sammen. Kropssproget er ikke til at tage fejl af.

Her i weekenden gik det helt galt. Vi har været på familieweekend – og ja, der har været mange mennesker, med larm etc. Vi har kunnet ...

Annonce

... liste et par skefulde ind ved uopmærksomhed fra min datters side. En aften spiste hun ¾ glas grøntsagsmos. Vand på glas er også udelukket – og det var hun ellers meget ivrig efter at få tidligere. Der er lukket! Simpelthen! Hun er nu blevet ammet fuldt i 3 dage. Hendes humør er fint.

Mht. afføring, har jeg givet hende sveskemos, da hendes afføring ellers er lidt fastere. På ingen måde hård. For at være på den sikre side har jeg kommet sveskemos i grøden.

Da min datter var godt 8 måneder havde vi besøg af sundhedsplejersken, som nævnte, at hun skulle have jern (det have jeg glemt). Dette startede jeg så på for 1½ uge siden. Jeg har bidt mærke i, at hun ikke har afføring hver dag – hvilket hun havde før jerntilskuddet. Og jeg tænker! Jeg har ikke givet jern i 3 dage nu, og hun har haft flere afføringer nu. Normal konsistens – samt den sidste, der havde modermælkskonsistens. Min datter følger sin vækstkurve (da sundhedsplejersken var her)

Jeg har læst nogle af dine svar på breve til dig, og har prøvet at følge nogle af dine råd såsom faste spisetidspunkter – også selv barnet ikke spiser særlig meget eller ingenting. Det har dog ikke ført noget med sig. Hun begyndte dog at ville spise ren frugtmos, hvilket hun ikke har ville før – men det er jo så blevet afvist igen sammen med det andet.

Min datter blev født den 2. januar 2010. Vejede 2800 g og blev født 12 dage før forventet termin. Jeg blev alvorlig syg, og hun blev i starten ikke ammet. Jeg fik gang amningen, efter 2½ ugen blev hun ammet fuldt. Udover hun havde nogle søvnproblemer i starten om dagen, så har i sovet fint om natten. Hun sov så at sige igennem ganske hurtigt. Hun bruger ikke sut. Sutteflaske vil hun ikke tage.

Hendes dag i dag:
Kl. 22.30 opvågning. Ammes
Kl. 1 opvågning. Ammes
Kl. 4.15 opvågning. Ammes
Kl. 7 vågner ammes
Kl. 8.45 ammes
Kl. 9 puttes
Kl. 10 opvågning. Sover videre.
Kl 11.20 vågner. Ammes
Kl. 13.20 ammes.
Kl. 13.40 ammes
Kl. 14.20 vågner. Ammes
Kl. 16. 15 ammes
Kl. ca 17 puttes (falder dog ikke i søvn. Formetlig overtræt)
Kl. 17.30 får tilbudt grønssagsmos. Ingen held
Ammes
Kl 19.15 ammes
Kl. 19.30 godnat

Forstår ingenting? Hvorfor vil hun ikke spise grød??? Vil faktisk gerne stoppe med at amme – hvad gør jeg hensigtsmæssigt? Hvordan får jeg hende til at spise grød igen?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor